madammen

Ik hou ook niet van madammen in een bontjas, chichi-madammen vind ik te druk, ik voel me nog lang niet oud genoeg om met madame aangesproken...

Ik hou ook niet van madammen in een bontjas, chichi-madammen vind ik te druk, ik voel me nog lang niet oud genoeg om met madame aangesproken te worden in de winkel, laat staan madam in het West-Vlaams en ik heb het ook niet zo begrepen op vergaderingen waar ik aangesproken word met madame. In een tweetalige instelling of bij overleg tussen de gewesten heb ik al kunnen vaststellen dat Franstaligen met een vanzelfsprekende flair kunnen overstappen van een informeel chitchatten voor de vergadering naar een heel formele madame tijdens de vergadering. Het is wel eens wennen als Nederlandstalige omdat wij meer de neiging hebben om u en jij door elkaar te haspelen en mensen bij hun voornaam aan te spreken, maar ondertussen beheers ik ook deze techniek om mijn ongenoegen te laten blijken. Bij het horen van madame gaan mijn voelsprieten spontaan de hoogte in, zeker als die komen van mijn meerdere. Een hele hoop madammen waar ik me niet zo goed bij voel maar er zijn ook andere: toffe madammen, madammen die weten wat ze willen, grote madammen of echte ster-actrices die gewoon diva uitstralen zonder al die allures, madammen die iets verwezenlijkt hebben,... Nadat hij me voor het concert gebeld heeft, zei hij tegen zijn vriend dat hij zijn madam toch een beetje tevreden moest houden. Stoere mannenpraat, vrienden onder mekaar... Het verbaasde me een beetje toen hij het vertelde, maar zo'n madam wil ik wel zijn...

You Might Also Like

1 reacties

  1. Haha, hier heb ik een tijdje geleden ook iets over geschreven :p 't Was wel gewoon in de winkel maar heel de tijd madam dit en madam dat. 'k Ben begot amper 23! Bah, 'k Haat 't woord.

    Hm, bij mijn moeder is 't ook zo gegaan (onopvallend dikker worden) en ik wil echt ni dezelfde weg op gaan. Thx voor de tips :) 'k Ken ze wel maar ook toepassen :s 'k Zal al blij zijn als 't zomer is, sowieso minder eten en inderdaad meer slaatjes. Voor mij zonder vinaigrette want da mag 'k nie ;) Leuke blog, kom zeker nog wel eens terug :) Veel succes nog met de strijd tegen de kilo's.

    BeantwoordenVerwijderen