verjaardagen en dergelijke

Ik ben niet zo goed met verjaardagen, ik doe mijn best maar ik moet toegeven dat het steeds vaker gebeurt dat mijn kaartje, mailtje of smsje...

Ik ben niet zo goed met verjaardagen, ik doe mijn best maar ik moet toegeven dat het steeds vaker gebeurt dat mijn kaartje, mailtje of smsje niet op tijd aankomt, laat staan vertrekt. Iets waar ik absoluut slecht in ben zijn dagen om belangrijke gebeurtenissen te herinneren, niet de officiële feestdagen omdat die er wel in gedrilld zijn geweest gedurende mijn schooltijd, nee, ik ben blecht in het onthouden van data gelinkt aan belangrijke persoonlijke gebeurtenissen: begin van een relatie, trouw, geboorte van kinderen, etc. In het beste geval kan ik er een jaar of maand op plakken. Gelukkig zijn er ook vrienden die voor een speciaal memento zorgen en het me zo een beetje gemakkelijker maken. Vorige week vierden Wies en Sandra hun eerste verjaardag (en als ik me niet vergis vierden andere vrienden hun derde verjaardag) met een wel heel origineel cadeautje van Wies voor Sandra: een blog. Niet zo'n format als de mijne, waarvan massa's hetzelfde kleurtje etc. hebben, nee, iets fris en uniek. Ik ben alvast naar het vervolg.

Hierbij vergeleken is onze verjaardag maar een kleintje. Gelukkig was hij er om mij er aan te herinneren want ook van mijn eigen relaties ben ik heel slecht met data, waarschijnlijk niet echt typisch voor een vrouw. Maar het lijkt me ook zo nutteloos om een cijfer te plakken op emoties. In vergelijking met mijn vorige (langdurige) relaties zijn deze weken heel intens geweest. Dit kan soms verwarrend zijn, maar uiteindelijk is er één constante...

Daarom voor de liefde:

NU

Ik adem niet, ik zing.
Zelfs als ik zucht, klinkt het
per ongeluk alsof ik
een paar noten neurie
die me vannacht, terwijl
ik sliep, zijn voorgezongen.
Het is alsof de lucht
mijn deken is, en ik
mijn hoofd het liefst
te rusten leg op het kussen
van mijn longen, de plek
waar ik mijn hartslag hoor
in vierkwart maat:
dat ik besta, dat ik besta.

Bart Moeyaert


Ik besef dat ik weinig origineel ben, nog maar eens een gedicht van dezelfde auteur, maar ik vond het wel toepasselijk. Het gedicht werd vorig jaar of misschien zelfs twee jaar geleden uitgedeeld naar aanleiding van gedichtendag en heeft maanden uitgehangen aan mij muur. Nu pas besef ik wat hij bedoelt...

You Might Also Like

0 reacties