Laten we eens technisch doen...

Ik weet dat ik gisteren het tegenovergestelde beweerde, maar je zal wel merken dat ik me aan mijn voornemen hou. Dit weekend gelezen in de w...

Ik weet dat ik gisteren het tegenovergestelde beweerde, maar je zal wel merken dat ik me aan mijn voornemen hou.

Dit weekend gelezen in de weekend-knack, ah ja, het is de weekend knack voor iets:

Eerste 'vrije' film is geen droom meer

Een titel die direct mijn aandacht trok en terecht zo bleek. Waar gaat het over? Over de eerste animatie film die volledig met open source software gemaakt werd. Voor leken zoals mezelf, open source software is software die bijeengeknutseld wordt door informatici die iets tegen het monopolie en de patenten van microsoft en apple hebben. Om allerlei programma's te gebruiken heb je een licentie nodig en daar moet voor betaald worden. Regelmatig voeren grote bedrijven een paar kleine wijzigingen aan waar dan ook weer voor betaald moet worden terwijl de gebruiker relatief weinig inbreng heeft. Open source software protesteert hiertegen en biedt software gratis aan, enige voorwaarde is dat verbeteringen aan de programma's gedeeld worden met andere gebruikers. De uitleg is waarschijnlijk technisch niet 100% in orde, maar er bestaan blogs (zoals deze)die dat beter uitleggen. Het omzeilen van monopolies, ingaan tegen grote bedrijven,... ik vind dat wel tof maar moet toegeven dat ik er een beetje schrik voor heb om mijn tekstverwerkingsprograama, rekenblad en dergelijke in te ruilen. Surfen doe ik wel met firefox, toch thuis...

Bal zoekt vrouw

En ik citeer verder: "Als beginnende voetbalkijker is het belangrijk te weten wanneer je mag praten, en vooral wanneer niet." Einde citaat, maar het gaat dus over vrouwen die een man willen imponeren door iets van voetbal af te weten, WK in aantocht enzo, en hier best een handleiding voor kunnen gebruiken. Nu vraag ik je, een handleiding die niet uitlegt wat buitenspel is, wat is die dan waard?
Serieus nu, ik heb een tijdje een abonnement gehad bij een toenmalige tweedeklasserclub en er is niks aan. Een goede raad: kijk alleen naar WK-wedstrijden op café, dat is pas ambiance en dan is er altijd wel één die het beter weet en zoals Bram placht te zingen: "wie het hardste schreeuwt die heeft gelijk". En ja, er is ook een website: www.balzoektvrouw.nl. Ja, NL want zij nemen wel deel aan het WK. Voor mijn Europese werkgroep die samenkomt vlak voor de aftrap ben ik nog op zoek naar een voetbal t-shirt, het idee werd immers geopperd dat iedereen komt in de kleuren van zijn land en wanneer, zoals in ons geval de duiveltjes, niet meedoen, een land naar keuze. Ik dacht nog efkes aan de kleuren van Turkije, kwestie van toch een beetje Gent te vertegenwoordigen, maar blijkt dat die ook niet meedoen...

You Might Also Like

2 reacties

  1. OpenOffice is anders een heel fijn alternatief voor MS-Office

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, gevonden!

    In mijn statistieken dook een referer op vanop je weblog. Ik heb je halve blog gelezen om de link te vinden. Nu ja, een zoekfunctie is natuurlijk gemakkelijker, maar ik vond 't best interessant, vandaar :-)

    De film heb ik nog niet gezien, moet ik dringend eens doen. En zoals Maarten zegt, is OpenOffice.org (vanop de gelijknamige website) een uiterst fijn alternatief voor MS Office :-)

    Veel plezier nog met 't bloggen en vrije software en al wat je maar wil, 't was een aangename kennismaking :-)

    BeantwoordenVerwijderen