Amuséevous

Al anderhalve maand loop ik rond met het polsbandje van Werchter. Het begint hier en daar wat te rafelen maar ik volhard. Niet omdat ik de j...

Al anderhalve maand loop ik rond met het polsbandje van Werchter. Het begint hier en daar wat te rafelen maar ik volhard. Niet omdat ik de jonge garde achterna wil hollen en een hele collectie wil beginnen aanleggen, maar omdat ik met dit bandje gratis en voor niks naar 48 musea kan, dankzij amuséevous.

Een tof initiatief, dat we wel kunnen smaken en reeds op de weide maakten we plannen. Nu anderhalve maand later hebben we al twee musea bezocht, en dan nog niet eens ergens in Vlaanderenland maar gewoon in Gent. Musea dus waar je sowieso op zondagvoormiddag gratis binnen kunt.

Vorige week schoten we in actie. Het eerste museum dat we bezochten was het Guislainmuseum. Ik was er al een keertje vroeger geweest maar het was groter en vooral interessanter dan ik me herinner. Het was een museumbezoek op een drafje omdat op zondag het museum al sluit om 17u en niet om 18u zoals wij gehoopt hadden. Maar het smaakte zeker naar meer. Momenteel lopen er verschillende tentoonstellingen zoals kunst in de gevangenis. Maar het is vooral Dwaze wijzen en wijze dwazen dat ik wel kon appreciëren. Het gaat om theorieën waar mensen rotsvast van overtuigd zijn en ook onderzoek naar doen, enkel de "wetenschap" hecht weinig belang aan hun bevindingen. Zo is er een bewijsvoering dat elk land van Europa de vorm heeft van een lichaamsdeel...

Gisteren hadden we grote plannen maar uiteindelijk zijn die heel beperkt gebleven tot het MIAT. Voor plan A hadden we toch wel zon nodig, plan B Antwerpen was ook wel tof maar als we in Gent bleven konden we eens passeren op de Patersholfeesten. Zelf was ik nog nooit in het MIAT geweest maar ik was aangenaam verrast. Op de twee bovenste verdiepingen kun je de geschiedenis van de industriële ontwikkelingen volgen van de laatste 250 jaar, dus vanaf de eerste industriële revolutie (Lieven Bauwens enzo), en meerbepaald van de positie van de vrouw. Voor een keer wordt ze niet herleid tot een deel van de huisraad maar wordt haar bijdrage tot het gezinsinkomen gewaardeerd. Er is ook een eerbetoon aan Ciné palace, waar je de tweede zondag van de maand ook films kunt gaan zien (moeten we zeker eens doen). En momenteel loopt er een tijdelijke tentoonstelling over reclamegeluk.

You Might Also Like

0 reacties