3u15

Als waarschuwing kon het tellen maar wat mij betreft was het berichtje op de website van de Vooruit overbodig. Ik heb me geen moment verveel...

Als waarschuwing kon het tellen maar wat mij betreft was het berichtje op de website van de Vooruit overbodig. Ik heb me geen moment verveeld tijdens Mefisto for ever van Tom Lannoye. Als ik al een waarschuwing nodig had gehad was het eerder: de tijd tussen het einde van de dansles en begin van het toneel is kort, nog rap iets eten kan lastig zijn en opletten, als het regent, dan wordt het rondpunt aan de Dampoort nog meer een heksenketel.

Maar ik dwaal af... Het verhaal is gebaseerd op de roman Mephisto van Klaus Mann over het leven van Gustav Gründgens, een succesvol toneelspeler in het Duitsland van de jaren twintig en dertig. Een van zijn glansrollen was Mephisto, de duivel in Goethes Faust. Hij hoort met afgrijzen dat "zij" de verkiezingen gewonnen hebben, maar al gauw laat hij zich verleiden door de nieuwe machthebbers. Hij wordt directeur-generaal van het staatstheater en ook al ziet hij dit als een zet in een strategie van rebellie tegen het staatsbestel, uiteindelijk loopt hij mee in de pas. Natuurlijk moet hij het volk bedienen, te pas en te onpas wordt hem onder de neus gewreven dat zijn riante wedde door het volk betaald wordt. Maar wat dan met de keuze van de stukken die ze spelen? Die beslist hij toch zelf, of toch ook weer niet... Levendige discussies tussen zelfverklaarde intellectuelen met snobistische trekjes die zich veelvuldig van namedropping bedienen. Shakespeare wordt vaak geciteerd, maar ook andere groten. En alles in naam van het volk natuurlijk...
Tussen de lijnen hoor je de discussies die mogelijk gevoerd zijn in artistieke kringen rond 0110 of ook nog de subsidies voor de KVS die aangevochten worden door een bepaalde politieke partij. Een geëngageerd stuk (kon het anders?) met een schitterende cast (Dirk Roofthooft blijft terecht één van mijn favorieten) en ook een origineel decor met moderne technieken.
Ga dat zien, als je de kans er toe krijgt...

You Might Also Like

0 reacties