Ondertussen aan de keukentafel

Zaterdagvoormiddag, mijn ma kookt het middageten. Ik kijk toe vanaf de keukentafel, een plaats waar ik me zelf jaren geleden naar toe verban...

Zaterdagvoormiddag, mijn ma kookt het middageten. Ik kijk toe vanaf de keukentafel, een plaats waar ik me zelf jaren geleden naar toe verbande toen haar man weer eens de zetel in de woonkamer domineerde en zijn lichaamstaal me duidelijk maakte dat hij dit als zijn territorium beschouwde, ik als een ongewenste indringer en hij bereid was dit territorium al plassen af te bakenen. Met verloop van tijd is Dat plaatsje aan de keukentafel op zaterdag me wel dierbaar geworden. Daar las ik de krant toen ik aan de unief zat en nog eens thuis was op zaterdag. Daar praat ik wat bij met mijn ma. Nu zit ik er nog zelden omdat ik nog zelden op zaterdag thuis ben. Deze zaterdag was het wel het geval. Nu haalde ik niet mijn krant maar mijn pc van het werk boven. Dit moest wel zijn aandacht trekken. Amai, dat is mooi. En handig. Ik kijk hem eerder onverschillig aan. Het is een werkinstrument, zeker niet wat ik zou omschrijven als mooi. Ook mijn ma is eerder onverschillig, zoals steeds bij computers. Hij heeft echter de microbe te pakken gekregen en volgt sinds enige tijd lessen. Waarschijnlijk moet je daar bewondering voor hebben, iemand die dagelijks aan de lopende band staat en dan lessen volgt maar mijn afkeer van hem is te diep om daar voorbij te kijken.
"Kun je daar mee op het internet?" Hij kijkt me aan met ogen die bijna enthousiast lijken.
Het heeft lang geduurd voor hij de vraag stelde. Het is dan ook al lang geleden dat hij nog tegen me praatte en eens niet schreeuwde of nog me compleet negeerde.
"Ja, maar niet hier. Ik ben niet aangesloten." Ik denk: je hoeft geen schrik te hebben, ik zal niet op je twee uurtjes surfen. Ik vraag me trouwens af wat hij daar mee aanvangt. Zijn pc, een afdankertje van een collega van aan de band, die hij veel te duur betaald heeft, is echter goed beveiligd met een paswoord. Tegen curieuzeneuze als mezelf...

You Might Also Like

0 reacties