Ieder vogeltje…

Na twee maanden in het nieuwe gebouw heeft zowat iedereen zijn draai gevonden. Sommige collega’s denken met heimwee aan de tijd toen ze elk ...

Na twee maanden in het nieuwe gebouw heeft zowat iedereen zijn draai gevonden. Sommige collega’s denken met heimwee aan de tijd toen ze elk een eigen bureautje hadden, met een deur. Anderen pasten zich wonderwel aan de nieuwe situatie aan en blijken eigenlijk best sociaal te zijn. Het was voor iedereen wennen, maar nu lijkt iedereen zijn plaats gevonden te hebben. Sommigen zweren bij een plaatsje aan de grote tafel, anderen gaan resoluut voor de lounge-ruimte (ruime tafels met verstelbare zetels, waar je met twee kunt aan werken) en nog anderen kun je niet wegslaan uit de cockpit (voor leken: een afgesloten ruimte met een individueel bureau met vensters, waardoor het veel van een aquarium heeft, beweren kwatongen). Zelf bekijk ik het een beetje van dag tot dag. Soms heb ik best zin in gezelschap, soms zit ik liever alleen. Sommige collega’s ontwijk ik min of meer bewust. Niet omdat ze niet of minder sympathiek zijn, maar eerder omdat ze luid aan de telefoon praten. Een bespreking in het lang en het breed van alle weekendplannen en het wel en wee van die en van die laat ik liever aan me voorbij gaan. Vandaag had ik me verscholen in een individuele ruimte: een dringende taak die concentratie vereiste. Voordeel van een dergelijke ruimte is dat je met de deur dicht ook al eens een muziekje op een beschaafd volume kunt laten spelen. Tot mijn grote verbazing hoorde ik soms een luid ritmisch getik bij mijn buur-collega. Het geluid was niet constant, maar zwol soms in intensiteit. Een voorzichtig gluren door het gemeenschappelijke venster leerde me dat hij duchtig aan het tikken was, toch zo af en toe, bij momenten van inspiratie neem ik aan… Nooit geweten dat een klavier zoveel lawaai kon maken, ik dacht dat dit sinds het verdwijnen van de manuele typmachines verdwenen was…

Hoe luidde het spreekwoord ook al weer? Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

You Might Also Like

0 reacties