No butterfly goes campagnewatcher (2)

Deze morgen stonden maar liefst drie verschillende partijen zich te verdringen om de pendelaars van een mening te voorzien. Je zou haast zeg...

Deze morgen stonden maar liefst drie verschillende partijen zich te verdringen om de pendelaars van een mening te voorzien. Je zou haast zeggen dat de laatste week voor de verkiezingen begonnen is. Na het observeren van het gedrag van deze (Chinese) vrijwilligers meen ik trouwens in alle bescheidenheid een strategie opgemerkt te hebben. Van de vijf grote partijen zijn er twee partijen waarvan de outfit niet verraadt voor welke partij geflyerd wordt, is het toeval dat het de twee partijen zijn waarvoor ik vriendelijk alle propaganda weiger? Het enige wat hen nog enigszins verraadt is de redelijk stereotiepe maar consequente gebruik van orangje en bruin in hun drukwerk. Wat ook opvalt is dat de blauwen deze campagne weinig blauw lijken te gebruiken: grote uitzondering lijkt Matthias De Clercq te zijn met de felblauwe achtergrond, maar Karel De Gucht doet het met een blauwe das, Verhofstadt vermeldt zelfs de partijnaam niet en Versnick kleurt zoals in de kleuterklas alle e'tjes op de affiche. En mag ik er ook nog aan toevoegen dat ik niet goed de keuze voor de foto bij "goed bestuur" begrijp die ik vanmorgen in de krant zag staan: Kabilla? Een pluim voor de campagne gaat naar Groen! en sp.a, uniformiteit, zo is meteen duidelijk wie ook van die partij is, het groepsgevoel, zeg maar. Elke partijsoldaat roept Ja! op bevel, zo moet het marcheren in de richting van de vooruitgang. De wereldbol voor Groen!, ook al heb ik die ook al bij de Open VLD gezien, maar ja, de aarde is toch gekend als de blauwe planeet...

En het debat? Ach, het kon me niet bekoren. Ik had ze liever een pint zien samen gaan drinken, uiteindelijk gaan ze het toch samen moeten doen, zonder bemoeienissen van journalisten. Waarom konden ze dat niet filmen? Drie uur de drie tenoren op café, een wijntje voor de Guy, een frisse pint voor... Tja, wat drinken de andere twee? Dat we dat niet weten! Hoe kunnen we nu kiezen?

You Might Also Like

0 reacties