Groenten van de maand: augustus

En hoe heet de maand augustus ook nog volgens de onvolprezen Druivelaar? Juist ja, oogstmaand, "oest" lijk we plegen te zeggen. Mi...

En hoe heet de maand augustus ook nog volgens de onvolprezen Druivelaar? Juist ja, oogstmaand, "oest" lijk we plegen te zeggen.

Mijn groentenexperimenten werden enigszins tegengewerkt de voorbije maand omwille van Gentse feesten en festivals en groetenboeren die enkel op zaterdag artisjokken hadden en niet meer op maandag toen ik ze wel eens wou uittesten. Ook nieuw is mijn stoomkoker. Mijn vorig exemplaar was er eentje van gratis bij een postorderbedrijf, maar het heeft redelijk lang dienst gedaan en het heeft me de smaak van gestoomde groentjes te pakken doen krijgen. Toen het de geest gaf, kon ik er niet mee lachen en al zeker niet toen ik de prijs in de electrozaak van een nieuw, welsiwaar meer gesofisticeerd, exemplaar zag. Maar het waren solden en ik vond mijn goesting: het laatste model van een degelijk merk en 15 euro goedkoper dan het nieuwe model in een hipper kleurtje.

Augustus is oogstmaand in België voor andijvie, aubergines, bleekselder, bloemkool (maar duur), brocoli (idem), wortels, champignons, chinese kool, courgettes, groene selder, groenlof, knolselder, komkommer, koolrabi, maïs, oesterzwammen, paprika, pompoen (de mijne groeien al goed), postelein, prei, radijs, rode biet, rode kool, savooikool, sla, snijbiet, snijbonen, sojascheuten, spinazie, tomaten, tuinbonen, tuinkers, ui, venkel, witlof (verlegnd seizoen) en witte kool.

Als fruit zijn er de laatste aardbeiden, zwarte bessen, bosbessen en braambessen, frambozen en kersen (bij mijn groentenboer komen ze al een tijdje van Turkije), meloen en pruimen. Appel en peer kan in het verlengd seizoen.

You Might Also Like

0 reacties