Bloggen in het nieuws

Met de verkiezing van de site van het jaar, onze overwinning komt bloggen in het nieuws. Ergens is het wel indrukwekkend, mailtje van een r...

Met de verkiezing van de site van het jaar, onze overwinning komt bloggen in het nieuws. Ergens is het wel indrukwekkend, mailtje van een radiostation dat ze nog zullen bellen, op de regionale tv,... Ik was behoorlijk onder de indruk van de uitleg van Eve en Lien op AVS. Heel toegankelijk uitgelegd wat bloggen is en wat Gentblogt is. Ik kan me inbeelden dat het voor buitenstaanders wel eens te technisch etc. overkomt. Maar wie het probeert raakt al gauw verslingerd aan het medium, of het nu als blogger of als lezer is.
Een mening in een kwaliteitskrant lijkt de gemoederen te beroeren, als ik dit hier zie. Ik vind in elk geval niet dat ik me moet verdedigen omdat mijn blog maar een online dagboek is. Toen de Birmese bloggers van zich lieten horen in de media waren ze de enige stem, niemand gaf toen commentaar omdat x eigenlijk een jaar daarvoor over een paar nieuwe schoenen had geschreven en y zijn keuken had geschilderd. Stel dat er zoiets wereldschokkends gebeurt in België, dan ben ik redelijk zeker dat de Belgische bloggers dit ook wel zullen melden.
Over de betrouwbaarheid kan ik redelijk kort zijn. Onlangs kreeg ik een mail van een vriendin. Ze was op zoek naar een restaurant en was op een artikel van Gentblogt van mijn hand terechtgekomen. Of ik het nu echt goed gevonden? Ja, dus. We zijn dan al geen journalisten, maar we nemen wat we doen wel serieus. Hier kan ik gewoon zeggen: ik heb daar gegeten en het was lekker. Meer hoeft dat niet te zijn, maar voor Gentblogt is het wel eens zoeken naar woorden. Hoe verwoord je lekker, goed,...? Maar de gouden regel is: er mogen ook negatieve dingen gezegd worden, het is geen reclamekrant. Als ik ergens ga eten, zeg ik nooit dat ik voor Gentblogt schrijf, vond ik het lekker, dan durf ik wel eens schrijven, maar even goed schrijf ik niks omdat ik gewoon zin heb om te genieten van de avond. Mijn lief zegt dan wel eens: "eigenlijk zou je iets moeten schrijven, het was toch goed." Maar hij zegt dat ook omgekeerd, zoals onlangs met een performance-voorstelling. Gentlbogt is geen reclameblad, anders lieten we gewoon reclame toe.

De hele discussie over het "belang van de Belgische blogosfeer" doet me een beetje denken aan de uitleg die Anais me deed over Franse bloggers, en dan vooral de Parijse. Ze deed nogal haar beklag over reclamebureaus die zich enkel richten tot Parijse blogs, terwijl de Belgische (Franstalige) moeilijk toegang vonden tot de reclamewereld. In haar geval speelt het beperkte taalgebied haar al geen parten. Maar uiteindelijk blijft de kritiek hetzelfde: Belgische blogs staan nergens. In de kwaliteitskrant doen ze er een beetje laatdunkend over dat Gentblogt bijna drie jaar bestaat, maar al bij al is het een klein mirakel dat zoveel mensen op verschillende momenten geloven in dit project en bijdragen tot dit project waar ze in geloven. Zonder financiële verdienste.

You Might Also Like

0 reacties