B&B: wollig

For English scroll down 18 januari komt langzaam dichterbij, het begin van de secret of the stole ii. Op de yahoo-groep zijn de eerste beric...

For English scroll down
18 januari komt langzaam dichterbij, het begin van de secret of the stole ii. Op de yahoo-groep zijn de eerste berichten en foto's van gelukte proeflappen al langer te lezen. Ik had het uitgesteld tot de kerstvakantie, maar het afwerken van mijn top liep uit. Voor elke rij die ik breide moest ik er twee uittrekken, niet echt motiverend. Dus liep het zoeken naar wol vertraging op. Ik wou naar Margaretha maar die bleek vrijdag gesloten te zijn. Dus besloot ik in de tussenstop van mijn trein richting ouders een poging te wagen in de Veritas in Kortrijk. Eerder in de week had ik het geprobeerd in Brussel en daar zeiden ze dat ze dat niet besteld hadden omdat het geen mode is. Pfieuw. In Kortrijk zei ze dat ik om het even welke wol kon gebruiken en om dit te onderstrepen haalde ze er een boekje van Libelle creatief bij. Conclusie, in mohair. Maar ja dat hing af van mijn patroon. Toen ik zei dat ik met naald drie wou breien en het patroon van internet kwam, rolde ze met haar ogen. Toch maar mohair, probeerde ze nog maar ik hield voet bij stuk.

Ik deed mijn beklag bij mijn ma. Tot mijn verbazing begon ze niet te protesteren bij het idee van een patroon van het internet en in stukjes dan nog. Katoen, was haar oordeel. Geen pluizig gedoe.

In de namiddag waagde ik mijn kans in een wolwinkel in Izegem. Ik had het ooit eens in de gouden gids gezien maar was al vergeten dat het een Bergère de France is. De dame keek me aan toen ik binnenkwam. "Euch, ik ben op zoek naar... tja, wol", stamelde ik. Maar voelde mij gesterkt door de wetenschap dat ze niet naar de kleur ging vragen. Dus deed ik haar de uitleg: kantbreien (wat ik denk dat lace knitting is). "Ah, dan heb je katoen nodig." Ze ging me voor naar het rek en bleef me aandachtig aan kijken. Ik zag enkel pasteltinten, ieks en toen ik nog probeerde te wijzen naar een bol het rek ernaast schudde ze het hoofd. Ik begon al wat moedeloos te worden maar ik kon ook met dunnere wol breien suggereerde ze. En in dat rek vond ik wel een mooi rood dat me aanstond. "Hoeveel heb je er nodig?" Lastige vraag, zij praatte in gewichten, Nautical Knitter gebruikt afstanden en dan nog in yards. Ik had ze wel omgerekend maar begon te twijfelen. "ja, dat hangt van je patroon af", probeerde ze nog. "Tja, het komt van het internet en ik krijg het maar in stukjes" is zowat de samenvatting van mijn uitleg. Zij mocht dan al een pastellen trui met kabels aan hebben, ze rolde niet met de ogen maar vond het een heel sympathiek idee. Awoert vooroordelen dus. Ik heb drie bolletjes (300g, 1200m) mee en als het moet bestelt ze er nog voor me bij.
Verder dan de eerste drie rijen recht ben ik nog niet geraakt in het proeflapje maar het lukt en ik kan niet wachten om verder te breien. Alleen moet ik werken en is er breiles vanavond.
***
The 18 January comes closer and the number of photos of swatches on the yahoo-group are already numerous. I had planned to work on the swatch during the holidays but finishing the top I was knitting took longer than planned. For every row I knitted it seemed I had to frog two.
Anyhow looking for the yarn for my secret stole was quite an adventure. Some rolled even their eyes when I told the pattern comes from the internet. She wanted to knit me with mohair, but I don't think fluffy is a good idea for this kind of projects. A lady with a rather old-fashioned wardrobe was rather enthousiastic and helped me pick the yarn: warm red, maybe not really what Nautical Knitter meant with "earthy non vibrant" but it's a colour I like. When she asked how much yarn I needed, she spoke of weight, but the pattern is in yards and even if I calculated them in meters, it is still a bit confusing for starters like me. The lady wanted to help me by asking for the type of pattern. When I explained it's a design we receive in 9 hints over the internet, she didn't wink, no I believe, she liked the idea. I bought 3 skeins (300g, 1200 m) and she promised me she could order some more if needed.
Until now I only have knitted the first three rows of the swatch but I'm convinced it will work. Now I have to work and this evening I have knitting lesson.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Supper dat degene waar je van denkt dat ze je HELEMAAL niet gaat kunnen snappen en of helpen dan wel je redding is ...
    Het ogen rollen bij het vermelden van internet in de breiwinkel ... heb je al eens ooit proberen uitleggen dat je die goeie wol gaat afkoken in de wasmachiene om hem te vervilten tot pompoenen gegarandeerd een heel stil moment in de wolwinkel ...
    vraagje waarom heet je post wollig ?
    groetjes wollig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "vraagje waarom heet je post wollig ? "

    Euch, omdat het over wol gaat, denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meestal koop ik laceweight of cobweb(nog fijner) op internet of op handwerkbeurzen. Laatst nog van Storm op Zolder (wol van het Britse Bluefaced Leicester ras), van Claudia's Hand Painted Yarns en van de onvolprezen online winkel Colourmart (een heerlijk Italiaans merinogaren van Baruffa). Margaretha heeft inderdaad ook dun garen. Vaak is het bedoeld om machinaal te breien of te weven.
    Ik ben erg benieuwd naar je keuze en naar het patroon van de KAL!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful color choice. Welcome to the Secret of the Stole II group and I am looking forward to seeing your beautiful lace stole.

    Fair Winds, DK the Nautical Knitter

    BeantwoordenVerwijderen