boeken en lijstjes

Toen ik de lijstjes en boeken van Peter zag dacht ik: het is toch veel te vroeg voor de jeugdboekenweek. En ik heb gelijk, juich. Maar op d...

Toen ik de lijstjes en boeken van Peter zag dacht ik: het is toch veel te vroeg voor de jeugdboekenweek. En ik heb gelijk, juich. Maar op de site van de jeugdboekenweek kan je wel stemmen voor je favoriete jeugdboek allertijden. Als ik de 99 genomineerden bekijk, staan er nogal wat recente tussen en ondanks mijn liefde voor lettertjes hou ik het meestal op "volwassen"boeken, hoe slecht dat ook moge klinken. Voor Anthony Horrowitz maak ik graag een uitzondering. Hoeveel boeken uit het lijstje heb ik nu gelezen? Toch redelijk wat, ik heb gestemd voor Hasse Simonsdochter, maar was moeilijk want het grote boek van Madelief van Guus Kuijer roept nu nog mooie herinneringen op. Wat ik wel niet zien staan heb, is de Thule-triologie of andere Horrowitz-boeken. Sommige boeken staan wel in mijn collectie maar heb ik gekocht om emotionele redenen, zoals de verhalen van Pieter Konijn van Beatrix Potter. In het Engels met schitterende illustraties en voor een prijsje op Boekenfestijn. En zoals de mannen van Stew: wat is jouw favoriete boek uit het lijstje? Of ontbreken er boeken?

Alice in Wonderland, Lewis Carroll, Gottmer, 1872
Alle verhalen van Kikker en Pad, Arnold Lobel, Ploegsma, 1996
Alle verhalen van Pieter Konijn, Beatrix Potter, Ploegsma, 1912
Bil en Wil, Rindert Kromhout, Leopold, 2003
Blauwe plekken, Anke De Vries, Lemniscaat, 1992
Blote handen, Bart Moeyaert, Querido, 1995
Charlotte’s web, E.B.White, Lemniscaat, 1953
De brief voor de koning, Tonke Dragt, Leopold, 1962
De dievenbende van Scipio, Cornelia Funke, Querido, 2000
De gruffalo, Alex Scheffler, Julia Donaldson (ill.), Lemniscaat, 1999
De GVR, Roald Dahl, Fontein, 1983
De kat met de hoed, Dr. Seuss, Gottmer, 1973
De kinderkaravaan, An Rutgers Van der Loeff, Ploegsma, 1969
De kleine kapitein, Paul Biegel, Holland, 1970
De kleine prins, Antoine de Saint-Exupéry, Donker, 1951
De oma van Jules, Annemie Berebrouckx, Leopold, 1998
De schaduw van Jan, Harrie Geelen, Van Goor, 1995
De schepping, Bart Moeyaert, Wolf Erlbruch (ill.), Querido, 2003
De sneeuwman, Raymond Briggs, Rubinstein, 1975
De telduivel, Hans Magnus Enzensberger, De Bezige Bij, 1997
De Tillermans: de zwerftocht van 4 kinderen op zoek naar een thuis, Cynthia Voigt, Querido, 1985
De wonderbaarlijke reis van Edward Tulane, Kate DiCamillo, Querido, 2006
Deesje, Joke van Leeuwen, Querido, 1985
Dokter De Soto, William Steig, Lemniscaat, 1983
Dolfje weerwolfje, Paul Van Loon, Leopold, 1997
Eefje Donkerblauw, Geert De Kockere, Lieve Baeten (ill.), De Eenhoorn, 1992
Een grote ezel, Rindert Kromhout, Annemarie van Haeringen (ill.), Leopold, 2000
Fantasia, Geronimo Stilton, Baeckens Books, 2004
Grieselstate, Anthony Horowitz, Facet, 1988
Harry Potter en de steen der wijzen, JK Rowling, De Harmonie, 1997
Hasse Simonsdochter, Thea Beckman, Lemniscaat, 1983
Heksenfee, Brigitte Minne, Carll Cneut (ill.), De Eenhoorn, 1999
Het boek van alle dingen, Guus Kuijer, Querido, 2004
Het dolfijnenkind, Patrick Lagrou, Clavis, 1992
Het ei van oom Trotter, Marc de Bel, Tingel, 1987
Het grote boek van Hannah, Kaat Vrancken, Querido, 1997
Het grote boek van Kleine Beer, Else Holmelund Minarik, Maurice Sendak (ill.), Ploegsma, 1967
Het grote boek van Madelief, Guus Kuijer, Querido, 1975Het kleine museum, Alain Le Saux en Grégoire Solotareff, Querido, 1996
Het mooiste boek van de wereld, Imme Dros, Harrie Geelen (ill.), Querido, 2003
Het oneindige verhaal, Michael Ende, Fontein, 1982
Het verhaal van Tracy Beaker, Jacqueline Wilson, Hillen, 2005
Hoe oma plots verdween, Pieter Gaudesaboos, Lannoo, 2004
Hoe overleef ik mijn vakantie, Francine Oomen, Querido, 1998
Iep, Joke van Leeuwen, Querido, 1996
Ik zie je wel, ik hoor je wel, Miep Diekmann, Thé Tjong-Khing (ill.), Querido, 1996
Ik val omhoog, Shel Silverstein, Fontein, 1998
Jij bent de liefste, Hans en Monique Hagen, Marit Törnqvist (ill.), Querido, 2000
Josja Pruis, Harm de Jonge, Van Goor, 2006
Juniper, Monica Furlong, Lemniscaat, 1991
Kikker is kikker, Max Velthuijs, Leopold, 1989
Klein verhaal over liefde, Marit Törnqvist, Querido, 1995
Kleine Dood en het meisje, Kitty Crowther, Querido, 2004
Koning van Katoren, Jan Terlouw, Lemniscaat, 1971
Kruistocht in spijkerbroek, Thea Beckman, Lemniscaat, 1973

Levende bezems, Lisa Tetzner, Ploegsma,1951
Mariken, Peter van Gestel, Fontein, 1997
Matilda, Roald Dahl, Fontein, 1988
Max en de Maximonsters, Maurice Sendak, Lemniscaat, 1970
Meester van de zwarte molen, Otfried Preussler, Lemniscaat, 1972
Michiel van de Hazelhoeve, Astrid Lindgren, Ploegsma, 1967
Mijn mama, Gerda Dendooven, Querido, 2001
Minoes, Annie M.G. Schmidt, Querido, 1971
Misschien wisten zij alles, Toon Tellegen, Querido, 1995
Monkie, Ingrid en Dieter Schubert, Lemniscaat, 1986
Muis in de bibliotheek, Lucy Cousins, Leopold,1994
Narnia-kronieken: het betoverde land achter de kleerkast, C.S. Lewis, Kok ten Have, 1956
Nieuwsgierig Lotje, Lieve Baeten, Clavis, 1992
Nijntje, Dick Bruna, Mercis, 1955
O monster eet me niet op, Carl Norac, Carll Cneut (ill.), De Eenhoorn, 2006
O wat mooi is Panama, Janosch, Lemniscaat, 1978
Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft, Werner Holzwarth, Wolf Erlbruch (ill.), C. de Vries-Brouwers, 1990
Ozewiezewoze, Jan Van Coillie, Klaas Verplancke (ill.), De Eenhoorn, 2000
Ozo heppie en andere versjes, Joke van Leeuwen, Querido, 2000
Pikkuhenki, Toon Tellegen, Marit Törnqvist (ill.), Querido, 2005
Pippi Langkous, Astrid Lindgren, Ploegsma, 1952
Pluk van de Petteflet, Annie M.G. Schmidt, Querido,1976
Polleke, Guus Kuijer, Querido, 1999
Raad eens hoeveel ik van je hou, Sam McBratney, Anita Jeram (ill.), Lemniscaat, 1994
Ronja de roversdochter, Astrid Lindgren, Ploegsma, 1982
Rupsje nooitgenoeg, Eric Carle, Gottmer, 1971
Schaap met laarsjes, Maritgen Matter, Querido, 2002
Sjakie en de chocoladefabriek, Roald Dahl, Fontein, 1968 Superguppie, Edward van de Vendel, Fleer van der Weel (ill.), Querido, 2003
Tinka, Ed Franck, Averbode, 2001
Toen Findus klein was, Sven Nordqvist, Davidsfonds/Infodok, 1988
Van Aap tot Zip, Wim Hofman, Querido, 2006
Van Ansjovis tot Zwijntje, Ted van Lieshout, Sieb Posthuma (ill.), Leopold, 2006
Verhalen van de boze heks, Hanna Kraan, Lemniscaat, 1990
Vos en haas, Sylvia vanden Heede, Thé Tjong-Khing (ill.), Lannoo, 1998
Waar is de taart, Thé Tjong-Khing, Lannoo, 2004
Waar is mijn potje, Tony Ross, Piccolo, 1986
Wachten op matroos, André Sollie en Ingrid Godon, Querido, 2000
Wat een winter, Rotraut Susanne Berner, Lannoo, 2004
Wat moeten we doen met de boehoe baby, Cressida Cowell, Ingrid Godon (ill.), Leopold, 2000
Welterusten, Kleine Beer, Martin Waddell, Barbara Firth (ill.), Lemniscaat, 1988
Wij gaan op berenjacht, Michael Rosen, Helen Oxenbury (ill.), Gottmer, 1989
Winnie de Poeh, A.A. Milne, Van Goor, 1929Ziezo: de 347 kinderversjes, Annie M.G. Schmidt, Querido, 1987

You Might Also Like

1 reacties

  1. De Vijf serie door Enid Blyton (erg spannend)
    Paulus de Boskabouter (ook prachtige illustraties) door Jean Dulieu
    Jip en Janneke serie door Annie M.G. Schmidt
    Mio mijn Mio door Astrid Lindgren
    Alle boeken door de Comtesse de Ségur
    Pietje Bell reeks door Van Abkoude
    Eiko van de Reigerhof door Johan Fabricius (1897)
    De Scheepsjongens van Bontekoe door Johan Fabricius (1924)
    Ot en Sien door Ligthart en Scheepstra
    Het Slot op den Hoef door C. Johan Kieviet

    Je merkt dat ik ook met veel plezier de jeugdboeken van mijn vader verslonden heb...

    BeantwoordenVerwijderen