Citroen

Oh, ik begrijp de verontwaardigde reacties als je in de kranten leest dat de buren protesteren tegen een crèche ofzo. Ik vind dat ook heel e...

Oh, ik begrijp de verontwaardigde reacties als je in de kranten leest dat de buren protesteren tegen een crèche ofzo. Ik vind dat ook heel erg. Echt waar, zelfs met de school tegenover onze deur heb ik geen enkel probleem met kinderen op de speelplaats, ik wil er zelfs de ouders en hun auto's bijnemen die die kinderen komen ophalen en afzetten (in de omgekeerde volgorde). Ik kan het zelfs verdragen als ze voor mijn venster staan te klappen terwijl ik moet thuiswerken. Ik kruip in de keuken als het te gortig wordt, of als de speeltijd iets langer duurt. Ik kan het ook verdragen als de straat vol auto's staat omdat het oudercontact is of omdat er weer een kaas & wijnavond wordt georganiseerd, onderwijs is nu eenmaal niet kosteloos. Maar waar ik mij mateloos aan erger is de geluidsinstallatie op de speelplaats. Bij sinterklaas en voor de kerstvakantie had ik het al meegemaakt, een hele namiddag muziek op de speelplaats. Zelfs in de keuken was ik niet veilig. En nu met carnaval was het ook van dat. Ik geef toe het was niet zo erg als die keer toen de juffrouw luid en vals mee zong, maar toch, de smurfenversie van een top 30-hitje is niet meteen mijn manier om mij te kunnen concentreren. Studio 100 had ik misschien nog door de vingers gezien, maar ik hoorde geen kinderen zingen, enkel die installatie. Ik beet op mijn tanden, dacht eraan de flikken te bellen en stuurde dan uiteindelijk een mailtje. Verder deed ik een boodschap en telde de minuten af tot die ouders hun kroost zouden ophalen. Ik kreeg tijdens de vakantie reactie van de directeur: hij begreep dat het nogal gegalmd had, zo onder het afdak, maar het was mooi weer en ik had altijd een kijkje mogen komen nemen. Ik voelde me nog meer een citroen achteraf, ik geef het toe. Maar waarom zou een school zich niet aan geluidsnormen moeten houden? Een festival is toch ook overdag en herinner je de trammelant over gehoorschade, we hebben het hier dus wel over kinderen he. En nee, ik heb er niks op tegen dat ze de polonaise op de speelplaats doen, ik begrijp dat wel, het was mooi weer en zoveel plaats hebben ze binnen niet voor één groot feest, maar ik hoorde enkel de cd, niet de kinderen. En wat als ik zelf een baby had, een moeilijke die maar niet kon slapen die namiddag en 's avonds al helemaal niet omdat hij of zij volledig uit zijn of haar ritme was? Of als ik een zieke oude vrouw was, gekluisterd aan mijn bed door de pijn? Ik kan nog honderden redenen bedenken, maar ik zal me er bij moeten neerleggen: ik ben een citroen. Dat is het effect dat M. op me heeft.

You Might Also Like

0 reacties