Bijna 1 week

Al bijna een volledige week terug en nog geen verslag of een enkele Schotse foto, foei. We boekten de Braveheart bij Buro Britain en krege...

Al bijna een volledige week terug en nog geen verslag of een enkele Schotse foto, foei.



We boekten de Braveheart bij Buro Britain en kregen een handig mapje met kaart en gids en al onze B&B geboekt. Hier moet wel bij gezegd worden dat Braveheart eigenlijk in Ierland is gefilmd vanwege het kasteel, maar vooral dat de lokaties op de site indicatief zijn, je krijgt een B&B in een straal van 50km van de vermelde plaatsen. Dit heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we Edinburgh niet bezocht hebben, samen met nog een hoop andere redenen, maar Glasgow en Newcastle hebben we dan weer wel gedaan. Het is een vrij klassieke kennismaking met Schotland en naar mijn gevoel wordt het einde wat te snel afgehaspeld. In Fort Augustus, Fort William en Ben Nevis zijn we echt moeten voorbij rijden en ik kan me inbeelden dat je toch liever een extra dag daar ter plaatse hebt om te gaan wandelen, paardrijden,... Maar je kan ook altijd extra nachten bijvragen. Wij zijn gemakkelijkheidshalve van het standaardpakket uitgegaan en waren misschien ook wat aan de late kant waardoor we wat verder van de lokaties af zaten.

Van Schotland herinner ik me vooral de weidse vergezichten, de grijze wolken, de meren, de zee, de kerkhoven en de ruïnes. Neem nu Jedburgh onze eerste stop en meteen fish en chips met uitzicht op een schitterende abdij en een bezoekje aan het huis van Mary, Queen of Scots. Een vrouw die je maar moeilijk kan negeren als je daar in Schotland bent.



Een absolute aanrader was St-Andrews, een wat mondain kuststadje, maar de kathedraal of wat er van overblijft kan je gratis bezoeken. Voor het bezoekerscentrum moet je wel betalen, maar ik had voldoende aan een tochtje over de terreinen. Je proefde bijna het zeezout op je tong en de saccrale sfeer van weleer.



Maar we hebben ook heel wat tijd in de auto doorgebracht. Met ongelooflijk mooie vergezichten en soms waren we best blij om beschut te zijn tegen de regen.





Onze tweede B&B (bij Maggie) was vlak aan het Culloden battlefield gelegen. En hoewel ik me toen maar ziekjes voelde, de ochtend was al regenend begonnen, ik had het koud en had niet echt honger was ik toch onder de indruk. Op het terrein streden de Jacobites tegen de Engelse regering en na zo een regenbui voelt het best indrukwekkend om over het terrein te lopen. Het bezoekerscentrum hebben we ook hier links laten liggen. 10 pond vonden we wat duur en ik had ook niet echt zin, vermoedelijk omdat ik me niet zo best voelde, want nu heb ik er wel een beetje spijt van.



We trokken die dag ook naar Nairn, waar we op zondag een wolwinkel met een heel vriendelijke verkoopster open vonden. Ik voelde me meteen iets beter, maar toen ik buiten kwam mocht ik het bekopen. Hij had zijn vest in de auto laten liggen en veel meer dan een glimp van de zee kreeg ik niet meer te zien, terwijl het er echt wel mooi was. We trokken die dag nog naar een ander kuststadje maar zoals dat dan gaat, het was een echte tegenvaller, waardoor het extra spijtig was dat we zo halsoverkop Nairn moesten verlaten.



Dit is er nog eentje van ergens onderweg, ik denk dat de combinatie van mijn prutsfototoestel en mijn-knopjes-duwen maar gedeeltelijk kan vastleggen hoe het er echt uitzag, maar het geeft misschien wel een idee.



Maar Schotland zijn ook de vriendelijke mensen, de geestenverhalen,....

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ha, Schotland. Ben er geweest toen ik in het tweede middelbaar zat. Indrukwekkende landschappen, niet? Ben vast van plan er nog eens naar terug te gaan. Dat slechte weer, tja, dat hoort er nu eenmaal bij.

    BeantwoordenVerwijderen