Porselein

“Kijk gerust eens rond,” zei de verkoper in de toonzaal. “Oh, maar dat hebben we al gedaan terwijl u belde, we hebben een afspraak”, hoorde ...

“Kijk gerust eens rond,” zei de verkoper in de toonzaal. “Oh, maar dat hebben we al gedaan terwijl u belde, we hebben een afspraak”, hoorde ik mijn ma antwoorden. Soms is ze simpelweg fantastisch. Al heb ik al gemerkt dat niet iedere verkoper meteen weet hoe er mee om te gaan, een volwassen vrouw die hier met haar moeder komt kijken? Maar het komt mij vaak wel handiger uit als ze mee is, al zorgt ze er met haar vragen soms voor dat het langer duurt. “Ok, dan werk ik dit nog even af en kom ik bij u.” We zijn eigenlijk nog maar hoop en al vijf minuten in de toonzaal binnen, maar ik heb al het gevoel dat ik het wel gezien heb. Ik vrees dat ik voor de rest van mijn leven genoeg bouw- en verbouwbeurzen heb gedaan om in een oogopslag mijn mening te hebben. Hij komt bij ons en ik wijs hem na een korte begroeting een wit ding aan. “Is dat eigenlijk een lavabo?” “Wel, eigenlijk staat het in de boek van de fabrikant bij de afgietbakken, het heeft ook een platte ondergrond. Maar er zijn al mensen geweest die het als lavabo hebben geïnstalleerd. We hebben het wat tussen beide geplaatst.” “Wel aan de lage kant”, merkt mijn ma op. “Ok, dan wil ik daar graag de prijs van kennen, ik ben op zoek naar een lavabo, al dan niet met meubel en het budget is beperkt. Ik heb ook nog nodig een toilet,…” Ik ga het lijstje af en ik toon hem het briefje met merken die ik van de installateur mee kreeg. Ze kennen elkaar en dat helpt wel. Hij toont me nog wat modellen en dan gaan we zitten. Ik toon hem het plan. “Ja, het is maar een kleine badkamer”, zegt mijn ma. “Dat valt goed mee, heb je die douche gezien?”, zegt de verkoper duidelijk bewonderend. “Dat is wel niet zo goedkoop zo een systeem…” Nadat ik al verschillende keren naar de prijs heb gevraagd, vindt hij het blijkbaar zijn taak om mij er op te wijzen. Mijn ma trekt een gezicht naar mij, ze is het niet eens met de keuze van douche en denkt haar gelijk te krijgen. “Het blijft toch die douche”, antwoord ik beslist. “Er zijn dingen waar niet over te discussiëren valt.” Hij plaatst 4 kranen naast ons, degene die hij meest verkoopt en degelijke qua prijs-kwaliteit. Mijn stekels komen al wat recht bij de woorden “meest verkoopt”, maar in die vierde zie ik wel iets. “En ze staan in volgorde van prijs,” voegt hij er nog aan toe. En voor één keer is mijn keuze de goedkoopste, dat is dan ook al weer geregeld. Hij probeert nog of ik toch geen badkamermeubel wil, hun goedkoopste model is iets goedkoper als mijn lavabo. Maar ik vind die lavabo in dat meubel maar niks en voor die 11 euro ga ik niet lastig doen, misschien wat minder koffie in het station kopen ofzo. En ik vind wel een kastje naar mijn smaak en budget bij de Zweden, ooit wel eens. Hij vult de offerte aan en amper een half uur later zet ik mijn krabbel op de bestelbon.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Jij klinkt als een handige om mee te gaan shoppen, ik heb al drie badkamerwinkels gedaan en zie enkel dingen die veel te duur zijn. Badkamermeubels zijn niet te doen he. Dan zie je er een leuk, dan kost dat 4.500€ ofzo. Voor een kaske. Met een lavabo. Die dan nog eens apart te betalen is?!? Denk dat wij gewoon een meubeltje gaan laten maken door een schrijnwerker op basis van ideetjes uit de winkel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geloof me Josie, ik heb al veel winkels en beurzen gedaan en ik krijg bijna een aanval als ik zo een winkel binnen moet. Maar dit was stom toeval. En die kastjes zijn ongelooflijk duur en vaak lelijk

    BeantwoordenVerwijderen