Boeken en het instrument van de duivel

De boekenbeurs in Antwerpen loopt op haar laatste benen. Ik voelde dit jaar niet meteen de lokroep om te gaan en het grote centenplan in ge...

De boekenbeurs in Antwerpen loopt op haar laatste benen. Ik voelde dit jaar niet meteen de lokroep om te gaan en het grote centenplan in gedachten is dat misschien maar een goede zaak. Ik heb er wel over gelezen, in speciale boekenbijlages in de krant, online en in magazines en zag een vreemde constante opduiken: e-boeken. Het lijkt niet meteen storm te lopen op de boekenbeurs en Vlaamse/Belgische uitgeverijen staan er niet voor te springen. Soms staan ze zelfs huiverachtig tegen dat hele internet-gedoe. Ergens valt het wel te begrijpen, denk ik. Maar recent merkte ik toch een paar leuke tegenvoorbeelden, in een weliswaar heel specifiek segment van de boekenmarkt waar waarschijnlijk geen enkele Vlaamse of Belgische uitgever zich aan waagt. Maar toch, neem nu Brave New Knits, een verzameling patronen van jonge ontwerpers die behalve hun passie voor breiwerk ook nog een andere passie delen: bloggen. Al is het misschien niet altijd een passie, maar soms een noodzaak. Dat wil ik nu nog in het midden laten. In het boek lees je wat hen inspireert en hoe hun blog uitgroeide, met reacties van over de hele wijde wereld, niet zelden met dank aan die heerlijke verslaving die Ravelry heet. En meteen na het verschijnen werd er natuurlijk een Brave New Knits groep op Ravelry gelanceerd. Een ander voorbeeld is Ysolda Teague. Ze is aan het werken aan een boek Little Red in the city, een echt boek deze keer. Niet zoals bij Whimsical little knits, maar met een uitgever en al. Op haar blog kon je al verschillende teasers vinden, details van ontwerpen, vragen naar wat haar lezers willen weten, hoe ze het boek ziet,… De publicatiedatum schuift steeds verder vooruit in de tijd, dichter naar de kerstlijstjes (en nee, dit is echt geen hint) en ondertussen groeit het legertje geduldige breiers verder aan. Je zou er bijna een uitgekiende marketingstrategie achter beginnen denken, maar in dit geval geloof ik nogal in de spontaniteit van de ontwerpster en haar wens tot perfectie. Een echt boek, waar. Zomaar van een blog naar een echt boek met bladzijden en al.

You Might Also Like

0 reacties