Norah was right, of course

Als er een project van de naalden glijdt, mag er een ander opgezet worden. Een mooie regel waar ik me om de zoveel tijd echt wel aan hou. He...

Als er een project van de naalden glijdt, mag er een ander opgezet worden. Een mooie regel waar ik me om de zoveel tijd echt wel aan hou. Het lijstje met leuke projecten groeit natuurlijk verder en er zit ook een werkje tegen de tijd aan te komen. Maar daarover later meer.

Dit is een beetje een speciaal project. Toen ik naar Schotland vertrok was er de hint van een verloren rode sjaal. De wol die ik daar kocht was eigenlijk te dun. Ik ging toch niet met naalden 4 breien zeker? De structuur viel me ook tegen en uiteindelijk zou blijken dat de kleur ook niet echt was wat hij in gedachten had. Nu zal het wel te laat zijn voor eindejaar of zijn verjaardag. De keuze viel toen op een meer vrouwelijke sjaal die ik dringend ook weer eens zou moeten oppikken. Maar dit terzijde.

Gisteren na de naailes en het opendoen van het pakje was het dan zover: ik zette de steken op en vond 74 steken voor een sjaal toch wel te veel van het goede. Met 62 zou het ook wel lukken. Ik wist natuurlijk wel dat het door het ribpatroon wat zou samentrekken en dan nog de kabels, maar ik had er vertrouwen in. Deze morgen bij de eerste kabelrij bleek dat Norah gelijk had. Kan het anders? Dus bij het eerste station werd alles uitgetrokken tot grote schrik van de man die naast me is komen zitten en ben ik vol goede moed herbegonnen met de 74 steken. Het is best een leuk patroon: 6 rijen rib en 1 rij kabel, door het oneven aantal rijen komt de kabel afwisselend aan de voor- en achterzijde. Oh, en ik brei met naalden nr 4.



Long story: Because I can cast on a new project when I finish one, I chose this special project. I chose the red Scottish scarf, though it will be too late for Christmas or even his birthday (and I should definitely continue my own scarf). Anyhow I cast on last night and thought 74 stitches are too much for a scarf. I cast on 62 and of course this morning after the first cable row I had to admit that Norah was right. I frogged it at the first train station, much to the surprise of the man sitting next to me and I started again using 74 stitches. The pattern is 6 rows of ribbing and one row of here and there cables. Because of the odd number the cables are alternate on the right and wrong side.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Wat een prachtige sjaal !! Heb je daar echt geen patroon van ?? Ik brei al sinds jongsaf maar ben eigenlijk nog een beginnende breister en nog in de 'sjaalperiode'. Ben altijd op zoek naar mooie patroontje, vooral van omkeerbare sjaals :-)
    Groetjes,
    Cathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het patroon komt uit scarf style en werd ook in Interweave gepubliceerd. Het ontwerp is van Norah Gaughan, via de link naar ravelry kan je de juiste referenties vinden en ook andere projecten van die sjaal.

    BeantwoordenVerwijderen