Zoektocht

Bijna koortsachtig was ik op zoek naar een nieuw boek. The observations was een klepper en daarna hoort ook iets deftig. Ik herinner me een...

Bijna koortsachtig was ik op zoek naar een nieuw boek. The observations was een klepper en daarna hoort ook iets deftig. Ik herinner me een boek over een koppel waarvan de man zo obsessief deed, de bladeren werden vlot omgedraaid en het leek me wel iets om nog iets van die auteur te lezen. Alleen vond ik niet meteen de titel, het archief van dit blogje hielp me niet verder maar er zijn nog lijstjes te vinden bij het smoelenboek en zo kwam ik bij Fallen Skies van Philippa Gregory. Ik checkte voor alle zekerheid nog eens mijn blogarchief: en ja, daar was het een simpele vermelding bij hoe ik de feesten overleefde. Maar geen bespreking. Ik plaatste mijn bestelling en vond in de tussentijd The Corrections op de hoop te lezen boeken. En toen kwam de meelezer tijd opeisen, om maar te zeggen, het heeft een tijd geduurd voor ik me kon wagen aan Holy Fools.

Ik bestelde het boek van Joanne Harris samen met een boek van Philippa Gregory. Ze tappen een beetje uit eenzelfde vaatje: vrouwenverhalen in een historische context, maar er zijn ook wel verschillen. Bij Harris is dat historische minder aanwezig ten voordele van het verhaal, ze gebruikt ook meer magische, spirituele elementen. Ik weet niet goed hoe je het moet omschrijven, maar denk aan Chocolat en de opvolger The lollipop shoes. Dit is ook zo in Holy fools waar we kennis maken met Juliette, ook wel L'AilƩe of soeur Auguste. Allemaal dezelfde vrouw maar telkens een andere naam. Ze leidde met haar moeder een zwerversbestaan en sloot zich op volwassen leeftijd ook aan bij een reizend gezelschap. Als L'AilƩe balanceerde ze op het slappe koord terwijl de menigte met open mond toekeek. LeMerle was de leider van het gezelschap, briljant in het bedriegen en manipuleren. We leren haar kennen als Soeur Auguste, in een kleine afgesloten kloostergemeenschap waar ze zich aangemeld had als weduwe, zwanger en ze een nieuw leven probeert op te bouwen. De overste stelt niet te veel vragen en laat haar voldoende ruimte. Alles verandert als de oude vrouw overlijdt en een piepjonge nieuwe overste wordt aangeduid, 12 jaar, enorm devoot en in gezelschap van een oude bekende...

Ik heb enorm van het boek genoten. De term Holy fools verwijst naar dwergen en zotten die gedurende een hele tijd als geluksbrenger voor een reizend gezelschap werden gezien, tot ze eigenlijk uitschot werden. Het boek vertrekt van het verhaal van Juliette maar langzamerhand komt ook een nieuwe verteller op de voorgrond. De hoofdstukken worden op den duur afgewisseld,op het einde zelfs binnen eenzelfde hoofdstuk, met een klein symbooltje zie je wie aan het woord is en zo leer je langzaam alle puzzelstukjes in elkaar zetten. Het boek groeit duidelijk naar een hoogtepunt.

You Might Also Like

2 reacties

  1. ik dacht dat ik alle titels had van Joanne Harris,
    maar ik begrijp dat Holy Fools nieuw is.
    het is een bijzondere schrijfster, zelf als het niet spiritueel is(Schaakmat) is het lezen een feest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek is niet nieuw hoor, dateert al van 2003.

    BeantwoordenVerwijderen