En toen liep er een rups op tafel

Een zwarte met een rode streep. "Dat wordt een vlinder," flitste het door mijn hoofd en ik weet niet of dit klopt of waar ik de in...

Een zwarte met een rode streep. "Dat wordt een vlinder," flitste het door mijn hoofd en ik weet niet of dit klopt of waar ik de informatie vandaan haal. De rups werd op een blaadje papier gezet en verdween naar het terras. Ze was afkomstig van de krop andijvie uit mijn groentenpakket. Bio en dus kan er al eens een beestje of een plekje in zitten.


Ik heb een hekel aan dieren met meer dan vier poten. Ik vind ze vies. Spontaan voel ik dan ergens in mijn nek een kriebel van iets dat er niet is. En ja, ik apprecieer hun rol in de natuur enzo maar ik zie ze liever niet aan mijn ontbijttafel. Al valt het voorlopig eigenlijk wel mee. Die ontmoeting weegt zeker niet door in de algemene beoordeling van het experiment. Dankzij mijn wekelijks gemengd groenten- en fruitpakket slaag ik er in om meer te koken en gezonder te eten. Ik hoef zelf minder te beslissen welke groenten ik eet en ik eet gevarieerder. "Ah ja, champignons", zei een vriendin met een duidelijke blijk van tegenzin in haar stem. Hun eigen moestuin levert nu de groenten en ook dat maakt verschil naar wat op het bord ligt. 

Zijn er dan geen minpunten? Twee weken na elkaar een krop sla is voor mij te veel en venkel is misschien wel de enige groente waar ik moeilijk weg mee weet. 

Ik koop af en toe nog extra groenten en fruit. Ook champignons, want ik vind dat lekker. Fermet zorgde de voorbije weken voor aanvulling (maar nu is er zomerstop) en nu is er een biomarkt op zondag vlak bij mijn deur. De eerste keer was het alvast aanschuiven. 



You Might Also Like

2 reacties

  1. Venkel rauw heeft nogal een uitgesproken anijssmaak. Op ons burenetentje maakte de buurvrouw venkelsoep met kruidenkaas en dat was erg lekker. Zelf ben ik met smartmat vegetarisch bezig, en ik krijg ook veel groenten die ik zelf niet spontaan zou kopen, zoals koolrabi en spitskool.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij gelegenheid eens samen naar de biomarkt?

    BeantwoordenVerwijderen