Naar buiten

Het was te denken. Ik heb me weken lopen verzetten tegen de vermoeidheid en liet alle griepjes aan mij voorbij gaan. Amper een paar dagen v...

Het was te denken. Ik heb me weken lopen verzetten tegen de vermoeidheid en liet alle griepjes aan mij voorbij gaan. Amper een paar dagen verlof en lap, een verkoudheid om u tegen te zetten, met ook wat koorts en vooral veel snot, niezen en mezelf wakker maken 's nachts. 

Het is dan verleidelijk om binnen te blijven, maar zoals Heidi van Living by the sea terecht opmerkt, de beste remedie tegen wintermoeiheid is buiten gaan. Zelfs als je verkouden bent, ik liep langs het water naar het centrum, vermeed de drukste winkelstraten en ging naar het Design museum voor de Design Derby. De muur van Eva Mouton is een echte smaakmaker. Als je die ziet tussen een groep Nederlandse toeristen, moet je wel eens gniffelen om de verontwaardiging. "Echt, Nederlanderswerende campings? Waarom dan wel?" Tja....

Het idee van een Design Derby is bijzonder goed gevonden, met veel interessante vergelijkingen over wie de meeste studenten in creatieve opleidingen heeft etc. Maar zoals ik eigenlijk wel vaker heb bij het Design Museum gaan ze net te ver terug in de tijd en wordt het heel fragmentair om die grote tijdsperiode te dekken. Mijn interesse ging vooral naar de twintigste eeuw en ook daar bleef ik wat op mijn honger zitten. Een Belgische vestiging van tupperware, een Nederlandse vestiging van Philips,...
Hmmm, misschien wat gemakkelijk om deze ontwerpen in de strijd te gooien? Ik vond algemeen het vaak heel moeilijk om te achterhalen welk voorwerp uit welk land afkomstig was of gewoon maar te ontdekken wie de ontwerper is, gewoon omdat er bij sommige opstellingen best wel veel voorwerpen staan. Een beetje tegenstrijdig met mijn eerdere commentaar? Ja, misschien wel.
Dit vond ik dan weer wel interessant, een patronenboek uit Nederland voor stoffen. Ik zou sommige van die patroontjes zo kiezen in de webshop. 
En die kastjes staan mij heel hard aan, maar ik kon dus niet achterhalen wie ze ontworpen heeft en vooral of ze nog te koop zijn.


En ook dit Delfts blauw vond ik heel inspirerend. 
Helemaal boven is er een tentoonstelling over Van Severen & Co. Een tentoonstelling die de komende jaren ook aangevuld zal worden als ik het goed begrepen heb. Het was alleszins een verdieping waar ik mijn hartje kon ophalen.
En dit is dan weer een staaltje van hoe subtiel het soms kan zijn. Als die luidruchtige Nederlander zijn kinderen er niet op gewezen had, had ik het waarschijnlijk nooit opgemerkt...

Ik ben niet helemaal overtuigd van de tentoonstelling, misschien was ik al te verkouden of misschien was de groep me te luidruchtig. 

's Anderendaags besloot ik maar voor de natuur te gaan: Overmeers, een stukje natuurcompensatie gelegen tussen de ring en de wijk aan Gent-Sint-Pieters, dus echt buiten de stad ben je nooit helemaal. 

Maar ik vind het zalig om een beetje op automatische piloot de drie cirkels te wandelen, podcast in de oren en maar stappen. Ik kom er ook steeds meer mensen tegen, dus ik denk dat het wel gesmaakt wordt, zo efkes tussendoor. 
En zoals je ziet, vlakbij de lichten van de ring...







You Might Also Like

0 reacties