Strike a pose

Ik was twaalf - dertien en keek gefascineerd naar het televisiescherm. Madonna was niet uit de pers te slaan. Elk optreden ging gepaard met ...

Ik was twaalf - dertien en keek gefascineerd naar het televisiescherm. Madonna was niet uit de pers te slaan. Elk optreden ging gepaard met een klein schandaal. Vrijheid van meningsuiting, artistieke expressie, vulgaire provocatie, goedkope sensatiezucht...  Ik hoorde van alles, maar ik zag vooral de kracht die uitging van die zangeres en haar dansers. De kracht en de wil om zichzelf te zijn, zich niet te schamen voor je lijf en het ook in de verf te zetten... Een krachtige boodschap voor onzekere tieners, maar ook voor de hele homogemeenschap, een feit waar ik me blijkbaar minder bewust van was. Of hoe je beeld op de wereld toch altijd wat gekleurd is...



We zijn 25 jaar verder en nu is er de documentaire "Strike a pose". Deze documentaire vertelt het verhaal van de dansers en toont de backstage achter de backstage, want "in bed with Madonna" was al een documentaire over de backstage.

Er was de preview op Pinx-festival in Gent op vrijdagavond, met afterparty in de Millie Vannillie die ik moest missen omwille van een concert, maar er kwam bevestiging van de Sphinx dat de documentaire ook naderhand te zien zou zijn. Ik wist al met wie ik wou gaan en toen ik tickets won voor de avant-première dankzij charliemag, kreeg ik meteen een welgemeende Ja terug op mijn bericht. Ik kon me geen beter gezelschap indenken. Toen ik bekende dat ik "In bed" had herbekeken, gaf hij toe dat hij dat ook had gedaan en lachten we samen.



De documentaire valt uiteen in twee stukken, archiefmateriaal uit die periode aangevuld met beelden uit "In bed" en interviews met de dansers. Hoe ze geselecteerd waren, wat het voor hen betekende,... Stilzitten was moeilijk tijdens die scènes. Het verhaal was luchtig, zeker toen we de collectie schoenen en kledij te zien kregen.

En dan was er het verhaal van na de tournee. Hun persoonlijke verhalen, hoe ze door de tournee veranderd waren, hoe moeilijk ze het gehad hadden,... Het werd een bijzonder emotioneel en sterk verhaal van de mannen. Drie van de dansers hadden al HIV tijdens de tournee, maar spraken er niet over, uit schaamte veelal, zelfs al verwees Madonna er regelmatig naar tijdens de show.




"Express yourself...", het kreeg een beetje een wrange bijklank.



You Might Also Like

0 reacties