Het laatste woord

De eerste keer dat ik in de bibliotheek in Gent kwam zat ik in het vijfde of zesde middelbaar. Om de één of andere reden leek het de enige p...

De eerste keer dat ik in de bibliotheek in Gent kwam zat ik in het vijfde of zesde middelbaar. Om de één of andere reden leek het de enige plaats waar ik de informatie voor een taak voor school zou vinden. Ik was er met klasgenoten en we waren plannen aan het maken als we dan op kot zouden zitten in Gent. De bibliotheek was dan al aan de Zuid gevestigd. Ondertussen is het vermoedelijk jaren geleden dat ik er was, ik zou zelfs eens goed moeten zoeken naar mijn lidkaart. En gisteren was er daar het laatste woord. Afscheid van de bibliotheek met een boekvoorstelling en een vertelavond.

Dirk Musschoot schreef 'Van Ottogracht tot Krook', het boek over de zoektocht van de bibliotheek naar een locatie. Hij vertelde aan Griet Pauwels dat hij het idee aanvankelijk niet zag zitten, de tijd was heel kort en hij schrijft boeken over mensen. Een boek over een bibliotheek leek dan wel saai te zijn. Maar een bibliotheek zijn niet alleen de boeken en het gebouw, maar ook de mensen. Hij kreeg een redactiecomité die opzoekwerk deed en hij ging mensen interviewen.

Voor mensen die al langer in Gent wonen is het vast een reis terug in de tijd. Voor mij waren het veelal onbekende verhalen, die evenwel voor de nodige verwondering zorgden. In de zaal werd geknikt en geglimlacht. De vlooienplaag, de kast met verboden boeken, Johan Daisne de hoofdbibliothecaris en schrijver,...

Voor lezers was het grote afscheid van de bib al vorige week. In maart gaat de nieuwe bib open aan de Krook. Er komt een pop-up in het gebouw, een boekenketting,... en vast nog vele activiteiten om de verhuis in de verf te zetten.

Ik was vooral benieuwd naar de vertelavond met Relaas. De podcast brengt verhalen van gewone soms bekende mensen. De opnames gebeuren met livepubliek, soms op verplaatsing, zoals onlangs in de gevangenis of gisteren in de bibliotheek.
Het publiek werd bij aankomst opgedeeld in zes groepen. Op goed geluk koos ik route 3 die me van de kelder naar het vijfde zou leiden. In de kelder maakten we kennis met Lennert die vertelde hoe belangrijk zijn lokale bibliotheek was in zijn persoonlijke ontwikkeling. Opgroeien zonder televisie en een schat aan boeken, het zorgde voor een flashback naar de boeken van Thea Beckman en Jan Terlouw, die ik jaren voor hem ook verslond. Zelfs al hadden wij televisie, de boeken wonnen het zonder problemen.


Op de derde verdieping ontmoetten we Timon. Ook hij vertelde over zijn ervaringen in de bibliotheek en hoe hij probeerde om allerlei boodschappen achter te laten. Het is moeilijk om niet al te veel te verklappen, maar het zorgde er voor dat we na het verhaal absoluut de lift wilden nemen om zijn verhaal te controleren. In de rekken stonden nog de boeken, maar ook al de verhuisdozen.
Op de vijfde verdieping, de muziekafdeling, kregen we het verhaal van het ontstaan van de muziekafdeling. Tine vertelde over de langspeelplaten, de overschakeling naar cd's en ook een heel vreemde ontmoeting met een bekeerling. Althans zo noemde hij zichzelf, het was best een sterk verhaal.

Er waren nog drie andere vertellers en zo kreeg iedere groep een andere mix van verhalen. Alle verhalen zullen de komende weken gepubliceerd worden via de Relaas podcast. Te beluisteren via een app of gewoon via je computer.

You Might Also Like

0 reacties