Berlijn, baby!

Niet te geloven, ik trek volgende week naar Berlijn en het is me nog steeds niet gelukt om een verslag van de vorige keer hier te posten. Ik...

Niet te geloven, ik trek volgende week naar Berlijn en het is me nog steeds niet gelukt om een verslag van de vorige keer hier te posten. Ik vond onlangs de kaart terug waar mijn neef, die daar een fietsbedrijfje heeft. Het grappige is nu om zijn handschrift te ontcijferen en me te herinneren wat hij bedoelde. Rond de watertoren heeft hij bv cirkels getrokken en staat er "eten" bij geschreven en wat verder staat er "hippies".

Dat van die watertoren daar had hij compleet gelijk over trouwens en aangezien ik in hetzelfde hotel logeer heb ik nu ook al mijn zinnen gezet op een aantal adresjes waar ik terug wil, zo simpel kan het zijn. Ook al is er ruime keuze in Berlijn, om lekker en goedkoop te eten, ik keer soms ook graag eens terug. Ik ben bovendien ook weer in mijn eentje op stap en dan zoek ik het toch wel vaker iets dichter in de buurt.

Umami Heerlijk Vietnamees, echt, ik proef de smaken nog als ik mijn ogen sluit. Eigenlijk is de keuken Indo-chinees maar dan kies ik Vietnamees. Het was er best druk toen ik er was en het was niet evident om een plaatsje te krijgen, maar ik zat naast een moeder en haar tienerzoon. De bediening was snel, vriendelijk en efficiënt. En vooral het eten was mmmmmm.... Ik zag dat ze ook een tweede plek hebben in Berlijn, dus dat kan ook een optie zijn als ik verder in de stad loop.

Anna Blüme, want je kan er eten op étagères krijgen. Dat was de beschrijving die ik kreeg en het grappige was dat ik meteen wist waar hij het over had want ik was er al langs gestapt en ik had al bedacht dat ik daar ook wel zou willen gaan ontbijten. In je eentje krijg je geen étagère maar ik moet zeggen dat ik toch heel hard genoten heb van mijn bord. Ik dacht dat het korenbloem was, maar ik zou me kunnen vergissen. Het was het eerste koude weekend van de herfst en het viel me op hoe die Berlijn-mensen toch gewoon buiten blijven zitten.


En natuurlijk was er koffie, het grappige was dat het tot de laatste dag duurde vooraleer ik ontdekte dat die koffiebar waar ik zo veel over gehoord was in mijn buurt was. In The barn roosteren ze zelf hun bonen en blijkbaar hebben ze ook een tweede plek waar je gewoon van de koffie kan genieten.


Het voordeel van Berlijn is dat het een stad is die je zonder problemen meerdere keren kan bezoeken en na een tijdje kan je die vaste toeristische trekpleisters ook skippen en verder trekken. Ik trok naar een tentoonstelling in de Kulturbrauerei over het alledaagse leven in Oost-Duitsland en ik kwam ogen te kort. Ik ontdekte dingen die ik wist van de andere meer commerciële tentoonstelling aan het museum aan het water en ik ontdekte ook nieuwe dingen.



Berlijn is echter ook een stad om gewoon rond te lopen, er is zoveel te zien, als je er gewoon wat oog voor hebt. Ik ontdekte een boel street art. Dat meisje in haar blauwe jurkje kwam ik echt overal tegen, soms groot, soms klein, soms al serieus afgebleekt. 

Ik ging voor het werk en ze hadden een avondactiviteit voorzien. Normaal probeer ik daar van onder te muizen, maar deze keer hadden ze mijn interesse. We gingen namelijk naar het Joods museum en gingen een rondleiding krijgen. Ik wist dat dat zoiets was dat ik in mijn eentje nooit zou doen en dus had ik me maar ingeschreven. Ik heb het me allesbehalve beklaagd. Het gebouw is geweldig indrukwekkend qua architectuur maar ook de geschiedenis en de verhalen zijn echt wel aangrijpend. 
Zelf had ik mijn zinnen gezet op Kunstquartir Bethanien. Zoals je misschien kan zien uit de foto's met de street art was het weer niet zo geweldig. Ik heb er zelfs wanten gekocht, zo koud had ik. Ik liep er naar toe terwijl ik het combineerde met stukjes muur denk ik. Het is een klein maar mooi gebouw en omgeven door een parkje, ik was er al eerder op een wandeling langs de muur gepasseerd maar was er toen niet binnengegaan. 
Er liep een tentoonstelling over print op dat moment en je kon er ook iets drinken. Maar de drukte en vooral de akoestiek viel me wat tegen waardoor ik ben uitgeweken naar een rustigere plaats. Allez, als je een achtergrond van techno rustiger kan noemen, maar ook dat is Berlijn natuurlijk. 

En ik kijk nu er al naar uit om er terug te zijn. 


Als je zelf tips hebt, laat ze gerust achter in de commentaren. En als je er nog zoekt, lees ook eens bij Liesellove.








You Might Also Like

0 reacties